Topdag in Nationaal Park Phong Nha Ke Bang

7 augustus 2019 - Phong Nha, Vietnam

Vanmorgen kwamen we na een vermoeiende nachttreinrit om zeven uur in Dong Hoi aan. Pfff, dat viel echt even niet mee. De treinreis duurde 11 uur en was ontzettend rumoerig en wiebelig. Ik had heel wat uren van de klok gezien en vanaf half vijf al geen oog meer dicht gedaan. Het was wel prachtig mooi buiten, dus heb ik vooral van het uitzicht genoten.

Net buiten het station stonden mannen met naambordjes, maar de onze zag ik niet direct. Opeens kwam daar een klein Vietnamees vrouwtje met een mobiel met mijn naam in het berichtje. Loop maar mee, zei ze, de bus komt over ruim een uur om jullie op te halen. We werden in haar huis ontvangen en gaf ons een menukaart voor ontbijt. We hebben daar de heerlijkste pannenkoeken gegeten, met thee en sap. We knapten er enorm van op. Wat kun je blij zijn met pannenkoeken, thee en een gastvrije vrouw na zo’n nacht.

Na het ontbijt werden we opgehaald door een bus met gids, waar inmiddels meerdere gezinnen in zaten. Een ontzettende goede en fijne gids nam ons mee richting het nationaal park. Het is hier zo ontzettend mooi. Heel groen en de mensen zijn ontzettend vriendelijk. In de ochtend hebben we Paradiso Cave bezocht. Een enorme grot, heel indrukwekkend. Gelukkig was het in de grot 18 graden, want buiten liep de temperatuur tegen de 40 graden aan. Koen vond het behoorlijk saai 😉, maar Roos en ik vonden het echt heel bijzonder. Na de lunch (een hele grote schaal met gebarbecued vlees en gekookte rijst) gingen we richting de Dark Cave. Helaas hebben we geen foto’s kunnen maken, want we mochten alleen met bikini en blote voeten de grot in.

We begonnen met een lange ZIP-line afdaling boven de rivier richting de ingang van de grot. Daar werd je opgevangen door twee Vietnamezen en moesten we nog 20 meter naar de ingang van de grot zwemmen. In de grot hadden we een helm met licht op en liepen we achter de gids aan door het gangenstelsel. We hebben geen vleermuizen gezien, maar wel gehoord.... 🙈 Na een tijdje lopen kwamen we in een ruimte met een echt modderbad. Heel bijzonder! We hebben met z’n allen (een man of 12 / 13 gezwommen in het modderbad. Het rare was dat je ook helemaal bleef drijven. Waarschijnlijk door het hoge mineraalgehalte in het water. Nadat we via een andere weg weer uit de grot liepen, lagen er kajaks te wachten om terug naar het beginpunt te kajakken. Inmiddels was het weer in hele korte tijd omgeslagen. Buiten bleek het te regenen, eerst nog zachtjes, maar daarna heel erg hard. Het was echt geweldig. We hebben in de stromende regen gezwommen. Het water in de rivier was fris, maar het regenwater heel warm. Midden in die prachtige natuur. We hebben echt genoten.

De homestay (meer een klein hotelletje met zwembad) waar we vannacht slapen is ook super. Heerlijke bedden, een fijne douche en lieve mensen. Morgenmiddag worden we pas om 12:45 uur opgehaald... We hebben al tegen de eigenaar gezegd dat we laat komen ontbijten 😁 Eindelijk even uitslapen.

Het was echt een topdag!

1. Hans:
    7 augustus 2019
    Jullie maken op deze wijze wel veel mee