Drie dagen Phu Quoc

19 augustus 2019 - Phu Quoc, Vietnam

Vanavond zijn we geland in Ho Chi Minh na drie dagen op het eiland Phu Quoc. Ik heb geen verslag gemaakt, want er was niet heel veel te vertellen elke dag. We liepen vooral van ons ligbed naar het zwembad of van de bungalow naar het restaurant. Phu Quoc heeft een paar bezienswaardigheden, maar wij wilden vooral uitrusten van de reis. Vrijdag en zaterdagmorgen regende het behoorlijk hard, maar vanaf zaterdagmiddag hebben we vooral prachtig weer gehad. De mensen waren weer ontzettend lief. Zondag was Roos behoorlijk ziek en ze waren heel lief en behulpzaam om haar weer een beetje te doen opknappen. Het gaat vandaag wel iets beter, al heeft ze nog heel veel buikkramp.

Vanmorgen hebben Roos en ik even onze teennagels laten lakken. Roos was eerder klaar en terug naar de bungalow gegaan. Terwijl ik daar zat, uitkijkend over de zee,  kon ik mooi terugkijken op onze reis. En ook vanavond onder het eten hebben we samen teruggekeken. Vietnam is een prachtig land en alles wat we gedaan hebben hadden we niet willen missen. Al vinden we het ook heel fijn om terug naar huis te gaan, wat gelukkig heel goed is.

Vietnam heeft heel veel kanten. De prachtige natuur, bergen, zee, rivieren, grotten enz. Het is heel groen en vruchtbaar. Maar ook een hele diverse cultuur. Het communistische land met Chinese, Franse en Japanse invloeden. Je ziet nog veel communistische uitingen, zoals grote gebouwen met rode vlaggen en symbolen.Ik had ‘Frank’ onze chauffeur gevraagd wat hij merkte van het communistische regime. Ach, zei hij, we kunnen maar op 1 partij stemmen en verder zijn we ontzettend kapitalistisch. Alles kost geld, en alles is te koop. Tja, zei hij er direct achteraan, daar kun je wat van vinden, maar we hebben een goed land in opkomst, veel export (vooral koffie en rijst) en heel veel veiligheid. Ik kan maar op 1 partij stemmen, maar ik hoef niet bang te zijn te worden neergeschoten in een winkelcentrum. Hier hebben we geen terreur en aanslagen. Ik heb nog veel aan zijn woorden gedacht... en hoewel alles veel genuanceerder is, was zijn heldere en eerlijke kijk heel goed te begrijpen.

De Vietnamezen zijn over het algemeen heel vriendelijk. Veel staat in het teken van het toerisme, en toch blijft iedereen erg vriendelijk en behulpzaam. We hebben veel mensen ontmoet op onze bestemmingen die ook aan het trekken waren, maar we hadden niet echt behoefte aan uitgebreid contact. Het was gewoon heel fijn met z’n drieën. We hebben mooie gesprekken gehad en gelachen. Maar vooral was het heel ontspannen en harmonieus. We hebben drie weken op elkaars lip gezeten en soms gelegen, maar dat was eigenlijk heerlijk en vertrouwd.

Morgen nog even in Ho Chi Minh tot 16:00 en dan richting huis. Met een voldaan en trots gevoel kijken we terug op deze speciale reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl