Met chauffeur richting Hoi An

11 augustus 2019 - Hoi An, Vietnam

Vanmorgen om negen uur kwam ‘Frank’ onze privé chauffeur ons ophalen bij het hotel in Hue om richting Hoi An te gaan. De reis ging over de Hai Van Pass. Ik had me nog niet heel erg verdiept in deze pass, maar het klonk spannend. Ik was blij dat Frank (hij had natuurlijk een Vietnamese naam, maar die was niet handig voor toeristen) in een behoorlijke nieuwe grote Mazda kwam voor rijden. Eerst stopten we bij een lagoon waar oesters werden gekweekt. Een toeristische plek met een paar winkels met veel parelsieraden. De plek was wel erg mooi. We vervolgden de reis richting de pas. Toen ik Frank aan het begin van de pas vroeg hoe hoog de berg was, bleek het een pas op 500 meter hoogte te zijn 😅😂. Het was filerijden naar de top. Er was tussen de Chinese bussen geen meter over om even te stoppen. We geloofden het uitzicht wel. Als je de bergen in Oostenrijk gewend ben, dan stelde dit niet zoveel voor.

De laatste stop voor Hoi An was Marble Mountains. Een hindoeïstische plek, waar de hindoes hun goden vereerden. Deze bevolkingsgroep is nu echter verhuisd richting Ho Chi Minh, waardoor deze plek is opengesteld voor publiek. Ook hier was het super toeristisch, maar het was wel erg mooi.

Rond kwart over één kwamen we bij ons hotel in Hoi An aan. Het ligt een behoorlijk eind van het centrum af, maar daardoor midden in de natuur. Het is meer een soort pension. De vrouw die ons ontving ging direct lunch voor ons koken. Het was een lekkere Vietnamese maaltijd. Na het eten hebben we lekker gezwommen in het zwembad bij het hotel. Helaas niet echt afkoelend, want het water wordt de hele dag opgewarmd door de zon. Het is dus zwemmen in badwater 😂

Na onze gebruikelijke siësta zijn we naar de stad gegaan om lekker te eten en nog wat rond te wandelen. Hoi An is ‘s avonds echt prachtig, met heel veel lampionnen. We kunnen nog 2 dagen genieten van deze leuke en sfeervolle stad.