Dag Hanoi

1 augustus 2019 - Hanoi, Vietnam

Het is hier 22:00 uur en we liggen lekker in bed, schoon gedoucht en voldaan van de eerste dag. We hebben de eerste nacht heerlijk geslapen en werden allemaal om 08:15 uur voor het eerst wakker. Na een bijzonder ontbijt van roerbakgroenten met vlees en worstjes met toastbrood zijn we de stad in gelopen. We snapten na tien waarom hier veel mensen  mondkapjes op hebben. Het is heel vochtig warm met overal de dampen van benzine van de scooters. Ook nu was het weer één grote chaos  alleen nu met straatmarktjes waar van alles wordt aangeboden, wat je vooral niet wilt eten...

De eerste stop was een simkaart winkel aan de rand van het Ho Hoan Kiem-meer, voor 8 euro hebben we 7 GB per persoon op een Vietnamese simkaart. Het is een fijne gedachten dat we Google Maps kunnen gebruiken om het hotel terug te vinden 😉. Via een bruggetje hebben we onze eerste tempel bezocht op het Ho Hoan Kiem-meer. Een enorme geur van wierook kwam ons tegemoet. Er werd van alles geofferd voor de beelden van de Goden in de tempel. Na een cola stop, we waren inmiddels drijfnat van het zweet, zijn we naar de Hao Lo gevangenis gegaan. Tijdens de oorlog tussen Vietnam en Amerika werd dit spottend ‘Hanoi Hilton’ genoemd. Het gaf een goed beeld van de verschrikkelijke omstandigheden waarin de vooral Vietnamese gevangenen werden vastgehouden. Het stond ook bol van de propaganda, wat bij Roos effect had. Het laatste deel van de expositie ging vooral over hoe goed de Vietnamezen de Amerikaanse soldaten hadden behandeld, die daar ook gevangen gehouden zijn. Roos snapte niet dat de Amerikanen zo goed behandeld waren na alles wat ze gedaan hadden. Er ontstond een mooi gesprek over propaganda en de invloed hiervan.

Na de lunch en een middagdutje van 2 uur (!) zijn we weer de stad ingegaan. We hebben heerlijk Vietnamees gegeten. Onze serveerster kwam voordoen hoe we ons eten moesten oprollen, en het was heerlijk!

Nu lekker slapen en morgen richting Sa Pa. Als het goed is komt mijn backpack vannacht in het hotel aan. Zo niet dan wordt de trekking nog primitiever dan het al zou zijn 😅😳🤞

1. Joyce Nij Bijvank:
    1 augustus 2019
    Een boel gezien al jullie 1e dag; leuke foto's
  2. Ria Roest:
    1 augustus 2019
    Wat een prachtig verslag: dit is genieten.💋💋