Laatste dag cruise en Hanoi op snikhete dag

6 augustus 2019 - Hanoi, Vietnam

Vanmorgen werden we wakker op de boot, terwijl het zonnetje scheen. We hebben heerlijk geslapen, maar moesten toch alweer om 7 uur ontbijten. We zijn allemaal blij dat we over een paar dagen eens kunnen uitslapen...

Na het ontbijt zijn we naar grotten gevaren en hebben we een uur daar binnen kunnen lopen. Het was echt heel mooi. Na de lunch zat de boottocht er al weer op en werden we in een minibus terug naar Hanoi gereden in 3,5 uur. We kwamen veilig over, maar wat een verschrikkelijke chauffeurs zijn die Vietnamezen.... We namen de binnendoor route ipv de snelweg. Links en rechts wordt ingehaald en de helft van de tijd rijden ze tegen het verkeer in. Ik was blij dat we er waren.

Terug in Hanoi namen we onze schone was in ontvangst en zijn we de stad nog even in gelopen. In de Skybar van een chique hotel hebben we even lekker een cola gedronken. We kregen bevroren handdoekjes om ons op te frissen. Echt heel fijn, want het was vandaag echt heel erg warm en vochtig. Zelfs ik zweet voor mijn gevoel liters de hele dag 😅.

Na het avondeten was het tijd om richting het treinstation te gaan voor de nachttrein naar Dong Hoi, en om definitief afscheid te nemen van Hanoi. We vonden Hanoi helemaal fantastisch en vreselijk tegelijkertijd. Heel apart. De enorme chaos is fantastisch, humoristisch, maar ontzettend irritant. Toch heeft Hanoi ons hart wel gestolen. Na een klein beetje stress of we wel op het goede station waren, bleken we helemaal goed te zitten. Het is wat primitiever dan de vorige trein, meer met de plaatselijke bevolking, maar verder prima. De trein zit vol andere toeristen. Het is leuk om onderweg veel contact te maken en ervaringen uit te wisselen. Verder helpt iedereen elkaar. Morgenochtend om half zeven komen we in Dong Hoi aan, waar we worden opgehaald voor een tweedaagse tour in het Phong Nha Park. Langzaam maar zeker krijgen we zin in iets meer rust, die er vanaf vrijdag ook gaat komen.

1. Ria Roest:
    6 augustus 2019
    Eindelijk rust, dat verdienen jullie zeker.💋💋💋